Korekta uszu u dziecka - trudna decyzja rodziców

Odstające uszy u dzieci często mogą być przyczyną wielu złośliwości ze strony rówieśników. Rodzice stają przed koniecznością wyboru. Poddać dziecko operacji czy przekonywać je do zaakceptowania swojego wyglądu? Podjęcie decyzji nie jest łatwe, tym bardziej, że chodzi o zdrowie psychiczne dziecka. Warto skonsultować tę kwestię ze specjalistą - psychologiem. Bywa tak, że odstające uszy nie są problemem dzieci, a ich rodziców. Wszystko za sprawą chęci posiadania idealnego potomka i przelewania własnych ambicji na dzieci. W przypadku, kiedy jednak istnieje faktyczny problem związany z cierpieniem dziecka z powodu wyglądu oraz pojawienia się oznak zamykania się w sobie, wątpliwości co do operacji powinny być mniejsze.

Dziewczynka po zabiegu na odstajace wuszy w Gdyni

Ucho w normie

Kiedy uszy uznawane są za odstające? Istnieją przyjęte normy, według których za odstające uszy uznaje się takie, w których odległość między koniuszkiem małżowiny a kością czaszki wynosi około 2 cm i więcej. Jest to jednak sprawa bardzo indywidualna, ponieważ w przypadku osób z małą małżowiną i dużą głową ta deformacja nie jest mocno widoczna. Przyczyną odstających uszu jest źle wykształcona wypukłość - zwana grobelką, za którą małżowina zagina się w kierunku głowy. We wstępnym etapie życia płodowego małżowina jest płaska i z czasem się kształtuje - pojawiają się wypukłości i zagniecenia. W przypadku zakłócenia procesu kształtowania chrząstki, małżowina pozbawiona jest odpowiednich wygięć, co powoduje odstające uszy. Bywa również tak, że mimo dobrze rozwiniętej grobelki, uszy odstają przez zbyt duży rozmiar.

Korekta uszu - kiedy wykonać?

Ucho po operacji korekty uszu w Porachni chirurgii i urologii estetycznej w GdyniDzieci, które znajdują się w okresie intensywnego wzrostu chrzęstnego nie poddaje się operacjom plastycznym, ponieważ istnieje ryzyko jego zahamowania. Intensywny wzrost uszu trwa do 12 roku życia, wtedy zaleca się przeprowadzenie zabiegu. Psychologowie jednak są zdania, że najlepiej poradzić sobie z tym problemem zanim dziecko pójdzie do szkoły. Zniweluje to stresy związane z trudnością adaptacji w nowym miejscu. Małżowina osiąga 80-90 procent swojej docelowej wielkości, kiedy dziecko osiąga wiek 7 lat. Uszczerbek na zdrowiu psychicznym spowodowany brakiem akceptacji rówieśników będzie szkodą dużo większą niż ewentualne ryzyko zahamowania wzrostu. Najlepszym okresem do wykonania zabiegu będzie więc okres między 6 a 7 rokiem życia dziecka, zanim pójdzie do szkoły.

Przez jakiś czas po operacji małżowina jest pozbawiona czucia, dlatego zabieg najlepiej przeprowadzić wiosną lub jesienią ze względu na mniejsze ryzyko odmrożenia uszu. W lecie natomiast z powodów wysokich temperatur dziecko może się intensywnie pocić, co może powodować problemy z odpowiednim utrzymaniem higieny. Dlatego za najlepszy okres do przeprowadzania tego zabiegu uznaje się pory roku, w których panują umiarkowane temperatury. Pozwala to zmniejszyć ewentualne ryzyko związane z tego typu zabiegami.

Dlaczego zabieg pod narkozą?

Zabieg ten przeprowadza się pod narkozą ze względu na niecierpliwą naturę dzieci, brak współpracy z lekarzem podczas operacji. Dzieci mogą różnie reagować na środowisko w którym odbywa się zabieg. Przed wykonaniem korekty uszu należy odpowiednio przygotować malucha. Wskazana jest rozmowa dziecka i rodziców z psychologiem. Oprócz tego przeprowadza się również odpowiednie badania diagnostyczne m.in. morfologię krwi czy też badanie układu krzepnięcia.

Chirurgiczne metody na odstające uszy

Istnieje kilka stosowanych metod w przypadku chirurgii odstających uszu. Jedną z nich jest założenie wewnętrznych trwałych szwów, co pozwoli na prawidłowe zgięcie i utrwalenie kształtu grobelki. Za uchem robi się nacięcie, chirurg po odsłonięciu chrząstki zagina grobelkę i zakłada stałe szwy, które utrzymują jej kształt. Następnie zaszywa skórę. Kiedy po kilku miesiącach wewnętrzne szwy mocujące zgięcie będą widoczne, można je usunąć nie uszkadzając efektu. Tę metodę uważa się za najbezpieczniejszą ze względu na niewielką ingerencję w chrząstkę. Zdarza się, że istnieje potrzeba wykonania zabiegu poprawkowego, ale nie wymaga on dużych interwencji chirurgicznych. Kolejną metodą jest wycięcie fragmentu chrząstki i założenie szwów tak, aby jej powierzchnia się załamywała. Jest to skuteczna metoda, ale w przypadku powikłań naprawa jest skomplikowana.

Przeciwwskazaniami do wykonywania zabiegu korekty odstających uszu może być stan zdrowia dziecka, który uniemożliwia wykonanie narkozy lub choroba psychiczna.

Chirurg w Gdyni po wykonaniu zabiegu na odstające uszy

Zalecenia po zabiegu

Ze względu na narkozę dziecko musi zostać po zabiegu na noc w klinice. W drugim dniu po operacji wykonuje się pierwsze badanie kontrolne w celu sprawdzenia czy nie powstał krwiak. Założony opatrunek nie może być zbyt ciasny, ponieważ wówczas istnieje ryzyko pojawienia się odleżyny, która przyczynia się do uszkodzenia chrząstki. W przypadku, gdy lekarz stwierdzi, że wszystko przebiega prawidłowo, następną wizytę kontrolną przeprowadza się po kilku dniach. Lekarz musi sprawdzić, czy nie ma infekcji. Po dwóch tygodniach, ściąga się umieszczone z tyłu małżowiny chirurgiczne szwy. Przez 14 dni po zabiegu dziecko powinno nosić opaskę na uszach ze względu na to, że najdrobniejszy uraz może przyczynić się do pęknięcia szwów i ponownego odstawania uszu. Potem przez kolejny miesiąc opaskę zakłada się na noc, ponieważ istnieje ryzyko uszkodzenia lub zaginania uszu we śnie. Zabrania się dziecku ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego przez dwa, trzy miesiące.

KOMUNIKAT!

W związku z wprowadzeniem stanu epidemiologicznego spowodowanego pandemią koronawirusa (SARS-CoV-2) wprowadziliśmy kilka zmian w funkcjonowaniu gabinetu.

W trosce o naszych pacjentów postanowiliśmy:

1. Zmodyfikować tryb działania naszej kliniki
  2. Wstrzymać planowane zabiegi oraz konsultacje na okres dwóch tygodni
  3. Utrzymać kontrole lekarskie
  4. Zwiększyć odległość między pacjentami w poczekalni
  5. Wprowadzić możliwość przesłania zdjęcia z prośbą o wstępną kwalifikację do zabiegu oraz wycenę.

Zachęcamy do kontaktu z kliniką zarówno pod numerem tel. (+48) 500 430 484 jak i mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dołożymy wszelkich starań aby żadne pytanie nie pozostało bez odpowiedzi.