Wodniak jądra - czym jest i jak go leczyć?

Wśród chorób męskiego układu rozrodczego możemy wyróżnić między innymi wodniaka jądra. Jest to wypełniona surowiczym płynem torbiel, którą można wyczuć na jądrze, jako miękki, przesuwający się guzek. Choć początkowo nie jest to choroba uciążliwa i utrudniająca normalne funkcjonowanie (nie wywołuje bólu), należy podjąć działania, by uniknąć dalszych powikłań i rozrostu torbieli.

Infografika przedstawiająca wodniaka jądra

Jak powstaje wodniak?

Wśród wymienianych przez specjalistów powodów powstawania wodniaka jądra znajdziemy: zapalenie jąder lub najądrza, efekt uboczny operacji przepukliny pachwinowej lub żylaków powrózka nasiennego, konsekwencja urazu jąder lub nowotworu. Wodniak może się pojawić jako nieprawidłowy efekt zstępowania jąder do moszny, a dokładniej z powodu nie zarośnięcia się wyrostka pochwowego, który powinien się zasklepić po zstąpieniu jądra. Stąd wodniak może występować u chłopców przez okres 2 pierwszych lat życia. Powinien on jednak samoistnie zniknąć.

Jakie są objawy wodniaka jądra?

Pierwszy objawem wodniaka jądra jest powiększenie worka mosznowego, najczęściej z prawej strony. O poranku, ta opuchlizna może być większa. Pod palcami można wyczuć przesuwający się, owalny guzek. W początkowym stadium choroby, trudno zauważyć jakieś zmiany w kolorze skóry, np. zaczerwienienie. Nie ma także problemów z oddawaniem moczu. Może wystąpić powiększenie jądra, któremu jednak nie towarzyszy ból. Gdy choroba się rozwija, a wodniak rośnie, może pojawić się ból, wywołany uciskiem jądra, szczególnie dotkliwy przy aktywnościach sportowych czy pracy fizycznej. Wodniak dużych rozmiarów może powodować problemy z chodzeniem, a w wyniku uciskania na jądro, może prowadzić do niepłodności. Nieleczony wodniak może również doprowadzić do powstania choroby nowotworowej.

Diagnozowanie wodniaka jądra

Gdy pacjent wyczuje powiększenie woreczka mosznowego i podejrzewa u siebie wodniaka jądra, powinien udać się do urologa. Specjalista może zastosować kilka metod diagnozowania tego schorzenia:

• badanie palpacyjne - za pomocą rąk, lekarz bada worek mosznowy pacjenta,
  • badanie diafanoskopowe - lekarz prześwietla za pomocą światła latarki mosznę pacjenta. Jeśli światło nie przenika skóry, a napotka lity blok substancji, mamy do czynienia z wodniakiem,
  • badanie ultrasonograficzne - badanie obrazowe USG.

Odpowiednie postawienie diagnozy pozwala potwierdzić wodniaka jądra, wykluczyć jego obecność i ustalić inną przyczynę dolegliwości, którą odczuwa pacjent.

Wodniak jądra - leczenie

Wyróżnia się dwa sposoby leczenia wodniaka jądra. Pierwsza z nich to nakłuwanie wodniaka, celem pozbycia się płynu, który się w nim gromadzi. Pozornie prosty i skuteczny zabieg, może jednak skutkować nawrotem choroby. Co więcej, opierając się wyłącznie na tej metodzie można pominąć o wiele poważniejsze dolegliwości. Zatem wielu pacjentów wybiera drugi sposób, o wiele skuteczniejszy, choć bardziej skomplikowany.

Skuteczną metodą, na usunięcie wodniaka jądra, jest operacja. Przebiega ona w znieczuleniu ogólnym. Polega na chirurgicznym wycięciu osłonek pochwowych w jądrze. Po zabiegu pozostaje niewielka blizna. Pobyt w klinice, celem pozbycia się dolegliwości, trwa tylko jeden dzień. Po operacji należy unikać wysiłku, noszenia obcisłej bielizny i prowadzić oszczędny tryb życia.